مطالب مرتبط

    مصاحبه مدیرعامل شرکت داروسازی سپیداج با اکسیر سلامت را بخوانید

    مصاحبه مدیرعامل شرکت داروسازی سپیداج با اکسیر سلامت را بخوانید

    علیرضا ناطقی مدیرعامل شرکت داروسازی سپیداج است؛ سرد و گرم چشیده ای که از نیم قرن قبل وارد این حرفه شده و اکنون نیز ماحصل فعالیت های شرکت او در بخش های مختلف درمانی یاری رسان بیماران است.

     

     

    50 سال فعالیت در یک حوزه اختصاصی بدون شک دشوار بوده است. این مسیر را چگونه آغاز کردید؟

     

    من از 1346 وارد دنیای عجیب و سحرانگیز داروها شدم. البته جوان بودم و همزمان با کار تحصیل می کردم و زبان هم می خواندم. گذشت و گذشت و تجربه ها افزون شد تا با خرید داروخانه ای در جنوب غرب تهران عملا مستقل شدم. سال 1356 بود و عمده تجویز پزشکان شامل نسخ ترکیبی می شد. داروخانه من هم مرجعی بود برای ساخت داروهایی اینچنین که به داروهای جالینوسی مشهور بودند. مردم نیز با اعتماد کامل برای درمان از این داروها بهره می بردند. 

     

    این داروها هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند؟

     

    در همان سال ها هم داروهای آماده یا بسته بندی شده در حال باز کردن جای خود در داروخانه ها بودند و طبعا در نهایت جای داروهای ترکیبی را هم تا حدودی گرفتند. 

    کیفیت و اثربخشی داروهای جالینوسی اما نقطه قوتی شد که هنوز هم بعد از گذشت قرن ها مورد قبول جامعه پزشکان باشد. این روزها پزشکان زیادی بخصوص در حوزه پوست، مو و زیبایی از داروهای ترکیبی بهره می برند و این یک صنعت فراگیر به شمار می آید.

     

    داروهای جالینوسی در کشورما دارای چه وضعیتی از لحاظ متولی و سهم بازار هستند؟

     

    یک سرچ ساده در فضای مجازی نشان می دهد که داروهای جالینوسی سهم قابل توجهی در نظام سلامت جهان دارند. در کشور ما تا سال 1372 متولی خاصی برای تهیه این داروها نداشتیم. به همت اداره داروی آن سال ها تصمیم بر این شد که چند شرکت معتبر به طور رسمی در حوزه داروهای ترکیبی وارد شوند. سپیداج یکی از این شرکت ها بود که طی 25 سال گذشته پیشگام بوده و اکنون نیز در زمینه تهیه مواد اولیه داروهای ساختگی پردوشیمی فعالیت سراسری دارد.

     

     

    در آمارها خواندم که کشور مال جزو غنی ترین سرزمین ها در زمینه مواد اولیه طبیعی صنعت داروسازی و علم طب است. شرایط امروز را چگونه می بینید؟

     

    البته یونان، هند، چین و مصر هم سوابق مشابهی در حوزه طب دارند. با حرف شما موافقم داشته های گیاهان دارویی ما بی نظیر است اما بهره برداری ما در حال حاضر از آن پیشینه و این گنجینه گیاهی اندک است. معتقدم به شدت نیاز به کار داریم و به عقیده من 70 سال گذشته را در زمینه تاسیس دانشگاه های طب گیاهی و تربیت متخصصان این حوزه کم کاری کرده ایم. البته این روزها می بینم که دانشگاه های داروسازی کشور پر توان تر کار می کنند. همین موضوع در حوزه مواد اولیه داروهای ترکیبی هم مشاهده می شود. شرکت خودمان را مثال می زنم ما وارد کننده این مواد از اروپا بودیم اما بعد از شدت گرفتن تحریم ها سراغ کشورهای آسیای جنوب شرقی و هندوستان رفتیم. با توجه به این که در حیطه رسمی کار، اولین شرکتی بودیم که وارد این عرصه شدیم معتقدم که ایران پتانسیل رهایی از واردات را داراست اما این یک همت جمعی و بی آفت را طلب می کند.

     

    در حال حاضر چه مشکلی را در این زمینه، آسیب رسان تر از بقیه کاستی ها قلمداد می کنید؟

     

    قاچاق! متاسفانه در حال حاضر در حوزه داروهای ترکیبی عده ای سودجو از قشرهای مختلف جامعه که لزوما همگی هم تخصص ندارند با روش های ابداعی اقدام به قاچاق مواد اولیه مثلا به صورت مسافربر می کنند. نظارت و کنترلی بر کار آنها نیست و قطعا به دلیل عدم طی مسیرهای قانونی ورود، محصولی چک نشده با قیمت کمتر و گاه گران تر وارد چرخه شده و با توجیهاتی جالب! به داروخانه ها فروخته می شود. بیشتر این افراد هیچ  شناخت و اطلاع درستی از نحوه سنجش عیار و میزان کیفیت این مواد اولیه ندارند و مواد را با بحث های غیر علمی مانند درصد حلالیت و رنگ و بوی چشمی به داروخانه ها می فروشند. به عنوان کسی که نیم قرن در این حوزه فعالیت می کند معتقدم که دود اصلی به چشم مصرف کننده می رود و این مردم ایران هستند که ازین آفت صنعت دارو آسیب می بینند. به نظر من وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید جدی تر باشند و البته نیازمند کمک دست اندرکاران در تعزیرات حکومتی و بحث ملی مبارزه با کالای قاچاق نیز هستند.

     

    این مواد بیشتر در چه حوزه ای به فروش می رسند؟

     

    پوست، مو و زیبایی. تصور کنید فردی را که برای زیباتر شدن یا درمان مشکل مو یا پوستش ندانسته ازین قبیل مواد استفاده کند تا چه حد در خطر است. منابع شرکت سپیداج مورد تایید وزارت بهداشت هستند اما با موادی که غیرعلمی و قاچاق هستند چه داروهای ترکیبی مطمئنی می توان ساخت؟ اگر تعداد مصرف کنندگانی که نتیجه نمی گیرند یا آسیب می بینند زیاد شود تاثیری این بی اعتمادی مسری خواهد شد و تمامی سیستم متخصصان پوست و داروهای ترکیبی را با شبهه مواجه خواهد کرد. من از تمام متخصصان پوست سراسر کشور و داروسازان متعهد که خود را ضامن حفظ سلامت مردم می دانند دعوت می کنم هر سوالی که در زمینه داروهای ترکیبی و جالینوسی و نحوه حلالیت و اثر بخشی آنها دارند را با ما مطرح کنند. نشانی ما مشخص است و چندین خط آزاد تلفنی را هم به این امر اختصاص داده ایم. تیم تخصصی سپیداج در سمینارهای مختلف در این زمینه اطلاع رسانی می کند و پزشکان و داروسازان متخصص ما خود را وقف روشنگری در این زمینه و تلاش برای نابودی قاچاق مواد غیر استاندارد برای سلامت مردم کرده اند.

     

    سپیداج امروز توانایی ارایه چند قلم مواد اولیه استاندارد به دارخانه ها را داراست؟

     

    ببینید مدل مردم به گونه ای است که هنوز هم برای مشکلات کوچک پزشکی به عطاری ها اطمینان می کنند که ریشه دار و درست هم هست اما عطار یا پزشک طب سنتی نمی تواند به عنوان مثال یک غده چرکی عمیق را با داروی گیاهی درمان کند. بیماری های کچلی، عفونت های سطحی،آکنه ها، ریزش مو و لک و پیس و دمل و کرک و امثالهم به ظاهر اسامی قدیمی اما مشکلات آزاردهنده ای هستند که در دنیای امروز هم افرادی به آنها گرفتار و آزار فراوان می بینند. ما در تمام زمینه های داروهای ترکیبی وارد گود شده ایم و مواد اولیه فراگیر و کاملی را در زمینه پوست، موو زیبایی و دردهای موضعی ارایه می دهیم. انتخاب، خرید، ورود و ارایه این مواد نیز سیستماتیک، تحت نظارت و با بهره گیری از بزرگترین شرکت های سراسری پخش در کشور انجام می شود.